website - vitaliteit tip - blauw - 9.jpg

 

AMSTERDAM - Bijna 30 procent van de Nederlanders met een betaalde baan ligt regelmatig wakker van het werk. Een vijfde doezelt regelmatig op het werk en een kwart gebruikt opwekkende middelen om beter te kunnen functioneren.

 

Daarbij moet – afgezien van koffie – gedacht worden aan drugs, energiedrankjes, cafeïne- en coffeïnetabletten. Ook geeft 3,5 procent toe dat door slaperigheid fouten worden gemaakt of ongevallen plaatsvinden. Dat blijkt uit het jaarlijkse grote slaaponderzoek, uitgevoerd door Nederlandse Vereniging voor Slaap- en Waak Onderzoek (NSWO) en waarvan de cijfers vandaag tijdens de start van de Nationale Slaapweek bekend worden gemaakt.

 

De NSWO spreekt van opmerkelijke uitkomsten. „Vooral het gegeven dat mensen die werken in de buitenlucht evenveel last hebben van doezelen als mensen die werken in de transportsector, in ploegendiensten of met onregelmatige werktijden. We dachten dat zonlicht en lichamelijke activiteit opwekkend werkten", stelt NSWO-voorzitter Hans Hamburger, neuroloog en hoofd van het Amsterdams WaakSlaapCentrum in het Slotervaartziekenhuis.

 

Doorwerken

De sectoren waar het meest gedoezeld wordt zijn: wiskunde natuurwetenschappen en informatica agrarischwerk en milieu en wetenschappelijk onderzoek. Bijzonder is ook dat één op de zes ondervraagden aangeeft te weinig tijd te hebben om voldoende te slapen. En als men voor de keuze staat tussen een uur extra slaap of 's avonds een uur langer doorwerken, dan kiest de helft voor het werk.

 

Mensen van een werkweek van gemiddeld 50 uur slapen gemiddeld bijna een uur korter per nacht (6 uur en 50 minuten) dan mensen die minder dan 30 uur per week werken. (7 uur en 45 minuten) Hamburger vindt dat er meer aandacht moet komen voor slaapproblemen in de werksituatie.

 

Werk gaat steeds voor

Het werk gaat telkens voor, een derde tot een kwart van de mensen werkt 's avonds gemiddeld tot tien uur door, meestal met computers waarvan het licht de slaap uitstelt. Hierbij zijn mensen met onregelmatige werktijden of ploegendiensten niet eens meegerekend, zegt neuroloog en slaap specialist Hans Hamburger. "De enquête toont duidelijk aan dat slaap en werk elkaar sterk beïnvloeden. Het is zaak om uit te zoeken of deze doezelende mensen op het werk lijden aan een slaapstoornis."

 

Bron: Arianne Mantel, 19-03-2012

 

 

 

De feiten op een rij:

  • Onze zelfbeheersing is het grootst als we uitgerust zijn. Neem dus genoeg slaap, plan lastige dingen vroeg op de dag en zoek na inspannende taken gericht ontspanning.
  • Een goed humeur draagt bij aan het herstel van onze zelfbeheersing. Dreig je uit jouw slof te schieten, zoek dan liever naar iets wat jou aan het lachen maakt dan dat je uitgebreid analyseert wat jou dwarszit. Dat kan altijd nog.
  • Een stabiele suikerspiegel verkleint de kans op impulsiviteit. Wees daarom zuinig met zoetigheid en witmeelproducten en eet voldoende eiwitten en complexe koolhydraten (volkorenproducten, peulvruchten, noten, groenten). Afvallen? honger vormt de grootste bedreiging voor afvalpogingen! Maaltijden overslaan is af te raden. Meer sporten is een goed idee: een getraind lichaam kan zijn suikerspiegel subtieler reguleren en een verhoogde spiermassa zorgt voor een verhoogde verbranding.
  • Wie regelmatig oefent met gedisciplineerd gedrag, kan op lastige momenten zijn impulsen langer onderdrukken, ook als dit over een ander onderwerp gaat. Wil je dit uitproberen: vervang het woord 'moeten' door 'willen'. Wees je bewust van je lichaamshouding, loop en zit je recht een rechte houding dit straalt zelfvertrouwen uit. Door dat je recht loopt vang je meer licht op je netvlies wat zorgt voor een positievere mindset. Praat zonder te pauzeren met 'eh'. Ruim iedere dag het bureau op, zo begin je iedere dag met een 'frisse' start. Glimlachen zonder aanleiding, hoe raar het ook voelt,
  • Over elkaar geslagen armen versterkt onze vasthoudendheid. Het is een houding die we vaak automatisch aannemen als we ergens afstand van nemen, maar het werkt ook andersom: het herinnert ons als het ware fysiek aan ons voornemen ergens niet aan toe te geven.

 

Succesvol je doel behalen

Als je dit jaar de dingen écht anders wilt gaan doen formuleer concrete doelen. Een concreet doel of actiedoel is een duidelijke beschrijving van datgene wat nodig is om jouw doel daadwerkelijk te kunnen behalen. Stel jezelf de vraag: Wat zal ik iedere dag moeten doen om te komen waar ik wil komen? Stel je wilt een boek schrijven, jouw actiedoel kan dan zijn: Als ik aan het eind van het jaar à 365 dagen een boek van 180 pagina's wil hebben geschreven, kan ik dit doel behalen door iedere dag een halve pagina te schrijven.

Maximaal twee tot drie doelen. Dit houdt het overzichtelijk. Is jouw doel behaald? Dan kun je jezelf weer een nieuw doel stellen. Stel anderen op de hoogte van je doel, zij zullen zo nu en dan je herinneren, vertel hen ook waarom het zo belangrijk voor je is. Succesvol je doel behalen doe je door de lat niet te hoog, maar ook niet te laag, te leggen. 'Doe(l)' in plaats van 'Denk'. Ook is het belangrijk om meer te kijken naar wat je wilt gaan leren dan alleen naar de resultaten die je wilt bereiken. Doel niet behaald? Dan heb je er altijd iets van geleerd. Dit neem je mee bij het volgende doel die je hebt opgesteld, misschien was de stap toch iets te groot om die ineens te maken? Stap voor stap.

Inspiratie bron: psychologie magazine

 

 

 

AMSTERDAM - Wie twee uur of langer achter een laptopscherm of tablet met een backlight zit, heeft grote kans op een verstoord slaapritme.

 

Met die bevinding komen wetenschappers van het Lighting Research Center van het Rensselaer Polytechnic Institute. Dat meldt Tweakers.net. Volgens het onderzoek hebben backlights van beeldschermen een afname van het melatonine-hormoon tot gevolg. Dat hormoon beïnvloedt het slaap- wakkerritme.

 

De onderzoekers adviseren om die reden het gebruik van onder andere tablets en laptops voor het slapen gaan zoveel mogelijk te beperken. "Onze studie toont aan dat twee uur blootstelling aan een lichtgevend scherm de melatonineaanmaak met ongeveer 22 procent kan doen afnemen", zegt Mariana Figueiro, leider van het onderzoeksteam.

 

"Gebaseerd op deze resultaten, kunnen fabrikanten van schermen ons onderzoek gebruiken om te bepalen hoe producten effect hebben op onze biologische klok", aldus Figueiro. Vooral jongeren zouden last hebben van slaapproblemen nadat zij langer dan twee uur achter een scherm hebben gezeten.

 

Bron: www.nu.nl Foto: Getty Images, 28 augustus 2012

 

 

 

Vitaliteit staat direct in verbinding met bevlogenheid, stelt Rianne Swijtink. Waarop zij haar onderzoek richt op de bevlogenheid op de werkvloer. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in hoog bevlogen werknemers en laag bevlogen werknemers. Een vergelijking van het relatief 'algemeen' functioneren, presentieësm en verzuim, waaronder drie stadia zijn omschreven in de fases: alarm, weerstand en uitputting. In het onderzoek is onderandere de Duurzame Inzetbaarheid Index (DIX) als meetinstrument ingezet.

 

Het onderzoeksresultaat stelt, dat hoog bevlogen werknemers 6% meer arbeidsproductiviteit hebben dan laag bevlogen werknemers. Een gegeven wat in de praktijk een waardevolle bijdrage heeft op de visie met betrekking tot arbeidsproductiviteit en preventieve aanpak.

 

De geleverde inspanningen en prestatie worden zeer gewaardeerd door Het Vitaliteit Centrum. Wij feliciteren Rianne met het behalen van haar Master of Science!

 

 

 

 

 

 

Contact vc

 

 

 

 

 

 

Privacy  Disclaimer