website - vitaliteit tip - blauw - 8.jpg

 

 

Het Vitaliteit Centrum op bezoek bij het business café. Om de tafel met jonge Deventer ondernemers, ing esprek met Fiets Koerier Deventer en House of Talents. Ondanks de economische crisis vanuit passie, bevlogenheid en visie het oprichten van een eigen onderneming.

 

27 april 2012

 

 

 

In samenwerking met Het Ondernemers Belang werd vanmiddag op 10 mei jl. De bedrijfsvideo opgenomen voor Het Vitaliteit Centrum. In feitte een visitekaartje voor je eigen onderneming. Hans Spanjers, eigenaar van het Vitaliteit Centrum, is vrijwel een natuurtalent dat is gebleken uit de eerdere ervaring die hij heeft opgedaan tijdens de opname van Het Business Café.

 

Het Vitaliteit Centrum neemt tijdens de opname dag van de bedrijfsvideo een kijkje achter de schermen. De meeste cameramensen zijn bijna nooit te vangen op beeld, bij deze een vrijwel uniek exemplaar, Erik Denekamp en Hans Spanjers in actie tijdens de opname.

 

 

 

UTRECHT – Jonge werknemers die net beginnen op de arbeidsmarkt, eten vaker ongezond en roken meer dan 25-plussers. 365/ArboNed zegt dat werkgevers werknemers meer moeten aanspreken op hun leefstijl en daarbij ook hulp moeten bieden om slechte gewoontes af te leren.

Uit preventief medisch onderzoek van de arbodienstverlener blijkt dat 37 procent van de schoolverlaters en andere jonge werknemers tot 25 jaar zelf aangeeft ongezond te eten; 33 procent zegt te roken. Dat is behoorlijk meer dan bij oudere leeftijdsgroepen, waar het roken rond de 20 procent schommelt en het ongezond eten tussen de 20 en 25 procent. Het alcoholgebruik is bij jongeren nog laag. In de leeftijdsgroep 15 tot 40 jaar zegt ongeveer 5 procent te veel te drinken. Van de 55-plussers zegt circa 10 procent te veel te drinken.

 

Volgens 365/ArboNed zijn de cijfers zorgelijk, omdat het gaat om zelf gerapporteerde leefgewoontes van mensen: in werkelijkheid zal het slechter gesteld zijn met de leefstijl van de werknemers. Volgens 365/ArboNed moeten werkgevers hun personeel aanspreken op een ongezonde leefstijl, en daarbij dan wel direct hulp bieden om de problemen aan te pakken.

 

27-07-2012 De Stentor

 

 

 

Bijna driekwart van de Nederlandse werknemers maakt tijdens zijn vakantie gebruik van zakelijke apps. Hiervoor nemen zij laptops, tablets en smartphones mee naar het vakantieadres. Naast het bijhouden van social media wordt er ook vaak een vinger aan de pols gehouden bij het werk. Dit blijkt uit en online poll van softwareleverancier Exact waaraan honderdzestig mensen meededen.

 

Ongeveer de helft van de respondenten beperkt de zakelijke informatievoorziening tot incidenteel gebruik of controleert enkele keren per week hoe de vlag erbij hangt. Bijna een kwart geeft aan één keer per dag of zelfs meerdere keren per dag te controleren hoe het er in Nederland op werkgebied voor staat. Op basis van deze aantallen kan volgens Exact misschien niet worden geconcludeerd dat driekwart van alle Nederlanders veel met zijn werk bezig is tijdens vakantie, wel benadrukt het een onderliggende trend die laat zien dat het voor mensen lastig is om het werk los te laten.

 

Hein Brockhoff, managing director Exact Benelux, herkent die trend. 'Er bestaan steeds meer mogelijkheden om waar en op welke manier dan ook te werken. Die vrijheid zorgt ervoor dat we onze tijd anders verdelen tussen werk en privé. In de meeste gevallen is dat prima, maar tijdens de vakantieperiode is het toch goed om afstand te nemen en tot rust te komen.'

 

20 augustus 2012

 

 

 

DEN HAAG - Werkgevers profiteren fors als ze investeren in een betere gezondheid van hun personeel. Een daling van het ziekteverzuim met 1 procent scheelt alle bedrijven samen jaarlijks 2,6 miljard euro aan kosten. Per werknemer komt dat neer op circa 400 euro per jaar.
Gezonde werknemers zorgen bovendien voor een hogere productiviteit. Een toename hiervan met 1 procent door duurzaam werken is goed voor 6 miljard euro extra per jaar. Voor een bedrijf met 100 werknemers staat dat gelijk aan een jaarlijkse omzetstijging van 95.000 euro.


Dat blijkt uit een doorrekening van adviesbureau CapGemini in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken. Staatssecretaris Paul de Krom zal de resultaten woensdag bekendmaken. Dat gebeurt bij de start van de campagne Duurzame inzetbaarheid. De cijfers wijzen volgens de bewindsman uit dat duurzame inzetbaarheid van personeel winst oplevert.

 

Bron: ANP 10 oktober 2012

 

 

Een wetenschappelijke verklaring waarom mensen beter presteren na het ontvangen van een compliment. Een team van Japanse wetenschappers heeft wetenschappelijk bewijs gevonden dat mensen bij de uitvoering van activiteiten beter presteren nadat zij een compliment hebben ontvangen.

 

Onder leiding van het Nationaal Instituut voor fysiologische wetenschappen (National Institute for Physiological Sciences) professor Norihiro Sadato ontdekte het team onlangs dat hetzelfde hersengebied, het striatum is geactiveerd wanneer wij worden beloond door een compliment of door middel van een financiële stimulans. Het striatum behoord tot een groep hersenstructuren, basale ganglia, rondom de thalamus, die betrokken zijn bij de controle van bewegingen en bij enkele cognitieve en emotionele functies. Het onderzoek suggereert dat wanneer de striatum is geactiveerd, de persoon wordt aangemoedigd om beter te presteren bij de uitvoering van activiteiten.

 

Achtenveertig volwassen participanten zijn gevraagd een specifiek patroon te volgen door het drukken van toetsen op een toetsenbord in een specifieke volgorde met daarbij de opdracht om dit zo snel mogelijk in dertig seconden uit te voeren. Eenmaal de participanten de oefening was aangeleerd, werden zij verdeeld in drie groepen. In een groep werden de participanten door de evaluator individueel gecomplimenteerd, een andere groep zag dat een andere participant complimenten ontving zij ontvingen zelf geen complimenten en de derde groep betrof participanten die de eigen performance scoorden aan de hand van een grafiek. De volgende dag werd de participanten gevraagd de oefening te herhalen. De groep participanten die direct complimenten ontving van een evaluator presteerde beter dan andere groepen. Dit indiceert dat het ontvangen van een compliment na de uitvoering van een activiteit het individu stimuleert beter te presteren.

 

Volgens Professor Sadato, " Het ontvangen van een compliment is, voor het brein, een even grote sociale beloning als een beloning met financiële vergoeding. Wij hebben wetenschappelijk bewijs gevonden dat mensen beter presteren wanneer zij en sociale beloning ontvangen nadat ze een activiteit hebben uitgevoerd. Het blijkt dat er wetenschappelijke validiteit schuilt achter de boodschap 'praise to encourage improvement', prijs voor het aanmoedigen van verbetering. Iemand complimenteren kan een gemakkelijke en effectieve strategie zijn."

 

Dit onderzoek is gefundeerd door de Japanse Ministerie van educatie, cultuur, sport, wetenschap en technologisch wetenschappelijk onderzoek subsidie (KAKENHI)

 

PLOS ONE (November 7, 2012, editie)

 

 

 

Door Berrit de Lange DEN HAAG – Hoge werkdruk, angst voor ontslag en verharding van de werksfeer: de economische crisis laat ook op de werkvloer zijn sporen na. Werknemers houden angstvallig hun mond. „Veel overwerk? Wees blij dat je nog werk hebt", kreeg een bankmedewerker van zijn manager te horen toen hij aankaartte dat hij de laatste tijd wel erg lange dagen moest maken. „Iedereen moet een stapje extra doen. En trouwens, er moeten nog meer mensen uit", voegde de manager er als verkapte waarschuwing aan toe.

 

Het is een voorbeeld uit de dagelijkse praktijk, aangevend waarom werknemers tegenwoordig liever hun mond houden in geval van spanning en irritatie. Ze trekken minder snel aan de bel uit angst hun baan te verliezen, merken vertrouwenspersonen. Driekwart van de vertrouwenspersonen signaleert een verzakelijking en verharding van het management, ruim 70 procent stelt dat de crisis invloed heeft op de sfeer in het bedrijf, blijkt uit een enquête van de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVV) onder 300 leden. „De hogere eisen en strengere regels die het management hanteert, kunnen leiden tot onzekerheid, spanning en wantrouwen op de werk", zegt LVV-voorzitter Anne de Ruiter.

 

„De werknemer trekt in deze tijd niet zo snel zijn mond open uit angst bij een reorganisatie als eerste op de ontslaglijst te staan. Mensen zien het als een teken van zwakte om te moeten melden dat ze niet meer kunnen omgaan met de werkdruk of de gespannen sfeer."
De broeiende onvrede kan gemakkelijk uitmonden in een veenbrand, zegt De Ruiter. „Problemen woekeren voort zonder dat ze worden aangepakt. Uiteindelijk kan dat leiden tot ziekte en uitval." De vertrouwenspersoon moet in crisistijd extra oplettend zijn, aldus De Ruiter. „Ze kunnen een luisterend oor bieden en de werknemer advies geven welke wegen er bewandeld kunnen worden om de problemen aan te pakken."

De verslechterde sfeer kan zelfs pestgedrag onder collega's aanwakkeren. Sinds 2005 neemt het aantal mensen dat door collega's wordt getreiterd af, maar in 2011 noteerde onderzoeksorganisatie TNO weer een stijging. Zolang de crisissfeer niet leidt tot ongewenste omgangsvormen moet de vertrouwenspersoon zich verre houden van problemen als werkdruk, spanningen en angst voor baanverlies, zegt Adrienne Hubert, onderzoeker en adviseur op het gebied van ongewenste omgangsvormen op het werk. „Dat zijn zaken die thuishoren bij de ondernemingsraad, bedrijfsmaatschappelijk werk of de bedrijfsarts. Vertrouwenspersonen zijn aangesteld voor pesten, seksuele intimidatie, agressie, geweld of discriminatie. Een vertrouwenspersoon is geen bedrijfsadviseur."

 

Zit er voor de gestreste werknemer dan niets anders op dan wachten tot de crisis overwaait? Hubert: „Als de economie aantrekt, zullen bedrijven weer beter hun best doen om werknemers binnen te houden. In slechte tijden hebben de sociale aspecten van het werk nu eenmaal minder prioriteit."

 

Bron: De stentor 28-11-2012

 

 

 

 

 

 

Contact vc

 

 

 

 

 

 

Privacy  Disclaimer